Göteborg, avagy Svédország felsőfokon 1. rész

2013 februárjában volt szerencsém ellátogatni Göteborgba egy kisebb kiruccanásra. Őszintén mondom, ha valaha külföldre kellene mennem bármilyen okból dolgozni, lakni, az biztos, hogy idemennék (vagy Malmöbe). Mind az emberek mentalitása, mind a városi környezet, mind a vidék és minden, ami svéd egyszerűen elragadó.

A továbbiakban szeretnék pár látnivalót bemutatni nektek, amit szerintem mindenképp érdemes megnézni, ha egyszer eljuttok ide. Ja igen, a legfontosabb, nincs kifogás, el kell menni ide minimum egyszer az életben, nem is drága az odajutás, ugyanis fapadossal már 20.000,- Ft-ból megjárható az út oda-vissza. (A vicc, hogy megnéztem, most mennyibe kerül a Budapest – Göteborg – Budapest úton a repülőjegy, ugyanígy februárban [jelen esetben 2019. év], és olcsóbb, mint 2013-ban volt, egész pontosan 2019 februárra keresve 19.480,- Ft és 2013 februárjában 26.000,- Ft volt ugyanúgy Wizz Airrel.)

Kép: Göteborg a repülőből fotózva

10 napunk volt felfedezni a várost és környékét, így nem kellett rohanósra venni és mindenre jutott elég idő. Először is a Göte folyó, már a repülőből meglátva szemet gyönyörködtető, ahogy kettévágja a várost. Nevét is erről a folyóról kapta a város. Leszállva a repülőről, átvéve a csomagokat, már ott állt a bejáratnál a transzfer busz, várva a városba utazó utasokat. Mi interneten ITT (jelenleg 95 SEK  az ára a felnőtt retúr jegynek), előre megvettük már a jegyeket a buszra, megkönnyítve saját dolgunk, így rögtön fel is pakoltunk és indulhattunk a város felé.

Kellemes meglepetésként ért, hogy indulás közben a buszsofőr svédül, majd angolul köszöntötte az utasokat, kellemes utazást kívánt és még pár poént is elszórt. Itthon nem tudom sajnos, hogy mikor fogunk itt tartani, hogy a buszsofőr min. 2 nyelven beszél, kedves és még élvezi is a munkáját (láthatólag legalábbis) és vicces. Kb. 30 perc utazás után megérkeztünk Göteborg központi pályaudvarára (Göteborg Centralstation – Nils Ericson Terminalen).

Forrás: http://picssr.com

Gondoltuk gyalogosan megkeressük a hotelünket (Spar Hotel Gårda, laza 2 km. a buszpályaudvarról), ezzel is kicsit ismerkedve a környékkel, viszont az állomás sarkánál már felmerült, hogy merre tovább. Ekkor jött egy svéd férfi, aki perfekt német nyelvtudással megkérdezte, hogy segíthet-e nekünk, mert látja, hogy turisták vagyunk. Kedvesen megkértük, hogy inkább angolul beszéljük, úgy többre megyünk, és számomra meglepő módon rögtön átváltott és perfekt angol nyelvtudással rögtön eligazítást adott nekünk. Ezt csak azért mondtam el, mert hiába skandinávokról beszélünk, akik sokkal előrébb járnak nálunk az idegen nyelvek terén (is), de még segítőkészek és kedvesek is. Nálunk sajnos ilyennel nem nagyon találkozunk.

Forrás: http://swedishislands.com

A központi pályaudvar, mint nevéből is ered, a városközpontban található és egy tömegközlekedési csomópont. Ott-tartózkodásunk során viszonylag sokat buszoztunk, ugyanis létezik egy Göteborg City Card elnevezésű kártya, amit 24-48-72-120 órára meg lehet vásárolni és ezzel ingyenes a tömegközlekedés, valamint több mint 30 látványosság belépője is. Nagyon megéri, úgyhogy ajánlom mindenkinek. Szóval visszatérve a központra, mi először a Palmhuset / Trädgårdsföreningen-be látogattunk el, ez a belvárosban található pálmaház, mely teljesen ingyenesen látogatható, viszont gyönyörű. Maga a kis erdős, füves rész is csodálatos, amiben fellelhető a pálmaház, de belülről még inkább ámulatba ejtő.

Kép: Palmhuset / Trädgårdsföreningen kívülről

Kép: Palmhuset / Trädgårdsföreningen belülről

Az operaház épülete a kikötő szívében található, melynek bejáratánál egy skorpió farkára emlékeztető szobor található. Hirtelen nem gondolná az ember, hogy ez egy igen híres operaház, mert eléggé eldugott részen található, viszont csodálatos. Mellette található az interneten angolul csak „lipstick”-ként emlegetett magas irodaépület, a Skanskaskrapan, melybe májustól-októberig fel lehet lifttel menni – térítés ellenében – és fentről le lehet tekinteni a városra. Mivel mi februárban voltunk, sajnos erre nem volt lehetőségünk, de elmondások szerint, érdemes felmenni. Az a jó Göteborgban, hogy a központban elég sok látnivaló van, melyek egy kis gyalogos séta során könnyen elérhetőek és csak a messzebb lévő látnivalókhoz kell tömegközlekedést használni.

Kép: Göteborgi Operaház bejárata

Kép: Skanskaskrapan

Göteborgban, még mindig a kikötőben járva találkozhattok a Tengerészeti negyeddel, azaz a Maritimannal, ennek kezdeténél található ez a szobor. Ez magát a Göte folyót ábrázolja, ahogy a városon áthalad, ezzel kettévágva azt. Ez a negyed ingyenesen látogatható, itt találhattok II. világháborús tankokat és mindenféle hajókat (én nem igazán értek hozzá).

Kép: Maritiman

Forrás: https://www.maritiman.se/

A városközponttól kicsit Északabbra található a Tengerészeti múzeum / Sjöfartsmuseet Akvariet, ahol régi hajók makettjei vannak kiállítva, illetve rengeteg akvárium található, melyekben a tengerben, öbölben lévő halak, gerinctelenek és mindenféle növények, gombák tekinthetők meg. Ez a látnivaló belépődíjas, de a City Carddal ingyen van. A tengerészeti múzeumot könnyű megismerni, ugyanis a képen is látszik, hogy egy nagyon magas torony van a bejáratánál, ami pont a kikötő felé néz.

Kép: a Tengerészeti múzeum / Sjöfartsmuseet Akvariet bejárata

Forrás: https://www.chalmers.se/

A bejegyzés folytatása ITT ÉRHETŐ EL.